Tips & trix

  Reservdelar
  Självläns
  Renovera
  Mastlut 3045
  Focktrim 3045
  Hantering segel
  Montering på mast
  Renovering av trärigg
  Spinnakerbom 505
  Centerbord Typ 2 båt
  Däckslayout Triss 1014
  Centerbordstamparna
  

Mastlut på Trissjolle 3045

Bilden visar mastlutet på Trissjolle 3045 när båten vann SM-guld år 2018 med Björn Sandberg och Maja Wikman. Båt 3045 har haft samma mastlut ända sedan Berndt Sandberg vann SM Brons på SM 1975 i Arkösund. Under 1975 så testade Berndt Sandberg fram detta mastlut som det bästa för båt 3045. Mastlutet har vi inte ändrat, eller experimenterat med, alls sedan SM 1975. Båt 3045 har med detta mastlut totalt vunnit 8 SM guld med tre olika besättningar, Björn & Magnus Sandberg, Magnus & Irma Sjögren samt Björn Sandberg & Maja Wikman. 

Därmed inte sagt att detta är det snabbaste mastlutet för alla båtar (kanske inte ens för 3045), men det kan vara en bra utgångpunkt för att testa vilket mastlut som är snabbast för din båt. 

Bilden visar avståndet från ett lodrätt storfall till baksidan på masten i nivå med mätmärket/överdelen av bomfästet. Båten ligger plant i sjön och det finns inget i båten utöver mast och bom, dvs roder och segel är borttagna. I storfallet hänger en tyngd för att få en stabil punkt i storfallet att mäta från.

Fallet hänger alltså till vänster utanför bilden. Avståndet är från fallet till vänster utanför bilden och baksida masten i bomhöjd är 73 cm . Måttet är taget horisontellt i höjd med mätmärket/överdelen av bomfästet, även om inte bilden visar det. 
 


Mastlut på Trissjolle 3045 efter SM-guld år 2018, Oaxen Båtklubb. 
 

Det är inte snabbast för alla båtar, kanske inte ens på vår egen, men det har funkat bra så vi har inte vågat ändra. Varje båt har sin egna balans, men det är nog en bra utgångspunkt om man vill ändra mastlut. Sedan får man ändra mastlut utifrån detta läge och se hur det känns.

Mastlutet påverkar balansen, lovgirigheten i båten. Centerbordets läge påverkar också balansen, så det gäller att få en balans mellan dem.

Det är för min del att få rätt rodertryck när jag pratar balans. Om jag får för mycket rodertryck och lovgirighet så behöver jag styra emot för att få båten att gå rakt, dvs bromsar jag med rodret.

Om jag får för lite lovgirighet, dvs neutral eller tom fallgirig båt, blir det svårt att hålla höjden och båten känns död. Det finns en väldigt duktig rorsman Michael Collberg (SM guld i Express, H-båt, 606 mfl) som vill att rodret skall kännas död, dvs väldigt neutral. Det kräver mycket av rorsman att klara av det, för med ett neutralt rodertryck är det lätt att gå lite för lågt. Jag vill själv ha bra rodertryck/lovgirighet.

Lovgirigheten beror också på båtens lutning. Luta åt lä = mer lovgirig, luta åt lovart = fallgirig.

Det är alltså tre parametrar som styr, riggens läge, centerbordets läge och båtens lutning. Det blir lite komplext med tre delar, så därför har vi inte justerat mastens lutning.

Vissa ändrar mastens lutning i tex E-jollen, mer lutande mast bakåt vid lätt vind och hårdvind, lite mer rät mast i mellanvind. Men då får man nog segla mycket för att få den känslan och veta hur man skall ändra mastlutet. Trissjolle tror jag de flesta har samma mastlut för det mesta.

I lättvind så ändrar jag rodertrycket och balansen i båten genom att luta båten åt lä. Då får jag en mer lovgirig båt när inte kraften i storseglet är så stor och ger den lovgirighet som den ger i starkare vindar. 

Vi har alltid kört med centerbordet rakt ner och i lätta vindar tom lite framåt. Centerbordet framåt ger stora belastningar på centerbordet, vilket inte är att rekommendera. Vi skulle justerat masten så att vi inte hade behövt luta centerbordet framåt, men vi orkade/vågade inte ändra på ett trim som funkade.

Seglingshälsningar 

Björn Sandberg 
fd Trissjolle 3045, 3327 och 7013.  


  Senaste till salu:
  14 Aug Trissjolle S2120…

  Senaste köpes:
  21 Oct Kolfibermast köpes…

  Senaste inlägg:
  19 Sep Det bästa forumet fö…

 

   
Svenska Trissjolleförbundet
Ordförande: Karl Åke Ragnarsson • 070-587 14 94 •  Skicka e-post