SM 2020

  Turist i Linköping
  SM program
  Juniorklassmästerskap
  Praktisk info SM
  Anmälan
  Anmälda
  Inbjudan SM+JKLM
  Inbjudan Sprint
  Resultat
  Karta
  Boka boende
  Träningsläger 30 juli
  Regelkurs 30 juli
  Trissjolle Sprint
  Covid-19 info
  Säkerhetskontroll
  Mätbrev
  Årsmöte
  Licens för att segla SM
  Kontakt
  

Säkerhetskontroll på Trissjolle SM och Junior Klassmästerskap

Innan du åker till Trissjolle SM  är det bra att du ser till att din Trissjolle klarar säkerhetskontrollen som kommer utföras på plats vid registreringen till SM-tävlingarna!

Gå igenom listan nedan och fixa detta innan du åker, så slipper du det när du väl är på plats.
 

Trissjolle SM - Säkerhetskontroll

Följande säkerhetsutrustning måste finnas på Trissjollen, enligt Trissjolleförbundets Klassregler. Säkerhetsutrustningen är främst till för besättningens och båtens säkerhet. Det underlättar samtidigt för arrangören när de behöver hjälpa besättning och båt vid problem på sjön. 

Obligatorisk utrusning:

  • Paddel eller åror

  • Öskar eller hink

  • Kopplad förtamp som är minst 5m lång och minst 8mm i diameter. Förtampen är med fördel en flytande tamp. Det gör det lättare att få tag på tampen när den ligger i vattnet vid räddning. 

  • Minst 55kg flytkraft i form av flytelement, flyttankar, flytkuddar eller motsvarande. Flytelementen för att nå minst 55 kg flytkraft skall vara fastmonterade i båten.

  • Lock till flyttankar (stuvutrymmen) skall alltid vara på plats.

  • Rodersäkring, spärr så att rodret inte kan lossna vid kapsejsning.

  • Rorkultssäkring, tamp så att rorkulten inte kan lossna vid kapsejsning.

  • Mastsäkring, så att masten inte kan hoppa ur mastfoten om fockfallet inte är tight eller på plats. Detta för att undvika att däcket spräcks om masten hoppar ur mastfoten. 

  • Flytväst

Rekommenderad utrustning:

  • Extra flytkraft i akterluckan och under fördäck, utöver det obligatoriska kravet på minst 55 kg flytkraft. Flytelement utöver obligatoriska 55 kg behöver inte vara fast monterad. 

  • Hink, om båten bara har öskar. Detta för att kunna ösa båten effektivt om det kommit in mycket vatten mellan skroven vid en kapsejsning.  

  • Tejpade luckor, för att minska mängden vatten som tränger in mellan skroven vid kapsejsning. 


  Senaste till salu:
  14 Aug Trissjolle S2120…

  Senaste köpes:
  02 Sep Trissjolle i bra ski…

  Senaste inlägg:
  19 Sep Det bästa forumet fö…

 

   
Svenska Trissjolleförbundet
Ordförande: Karl Åke Ragnarsson • 070-587 14 94 •  Skicka e-post